Олександр
АВРАМЕНКО,
доцент
Київського університету імені Бориса Грінченка
ОРІЄНТОВНИЙ
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
УКРАЇНСЬКА
МОВА
10 КЛАС
(рівень
стандарту)
(2018 рік)
№
з/п
|
К-сть
годин
|
Дата
|
Тема
уроку
|
Тип
уроку
|
І
семестр
|
||||
1
|
1
|
Вступ
Лексикографія. Сучасні
лексикографічні джерела: словники, довідкова література. Довідкові
медіаресурси
|
ВНМ[i]
|
|
2
|
1
|
Основні типи словників
|
ВНМ
|
|
3
|
1
|
Поняття
норми
в
сучасній українській літературній мові
Мовна норма. Нормативне
й ненормативне мовлення. Типи норм
|
ВНМ
|
|
4
|
1
|
Лексична
норма
Лексичне значення
слова. Лексична помилка. Слово і контекст
|
ВНМ
|
|
5
|
1
|
Слова власне українські
й запозичені. Виправдані й небажані запозичення
|
ВНМ
|
|
6
|
1
|
Лексичні та
фразеологічні синоніми, антоніми. Синонімічне багатство мови
|
ВНМ
|
|
7
|
1
|
Пароніми. Запобігання
помилкам у вживанні паронімів
|
ВНМ
|
|
8
|
1
|
Порушення лексичної
норми. Кальки з інших мов. Уживання слів у невластивому значенні
|
ВНМ
|
|
9
|
1
|
Основні групи
фразеологізмів
|
ВНМ
|
|
10
|
1
|
Багатозначність, синонімія
й антонімія фразеологізмів
|
ВНМ
|
|
11
|
1
|
Утвердження лексичної
норми в словниках української мови
|
ПУМ
|
|
12
|
1
|
Есе. Види есе, вимоги
до його написання
|
РМ
|
|
13
|
1
|
КР №1. Лексикографія.
Лексична норма (тест)
|
ОЗ
|
|
14
|
1
|
Практична
риторика
Риторика як мистецтво.
Роль риторики в сучасному світі
|
РМ
|
|
15
|
1
|
Мовленнєва ситуація.
Елементи мовленнєвої ситуації
|
РМ
|
|
16
|
1
|
Особистість мовця. Риси
гарного співрозмовника
|
РМ
|
|
17
|
1
|
Вимоги до оратора.
Комунікативний стан мовця
|
РМ
|
|
18
|
1
|
Контакт з аудиторією.
Види й цілі слухання
|
РМ
|
|
19
|
1
|
Моделювання аудиторії.
Налагодження контакту з аудиторією
|
РМ
|
|
20
|
1
|
Підготовка тексту до
виступу
|
РМ
|
|
21
|
1
|
Естетика тексту.
Написання тексту для виступу
|
РМ
|
|
22
|
1
|
Ефективність мовлення.
Мовленнєва подія. Мовленнєвий вчинок
|
РМ
|
|
23
|
1
|
Стратегія і тактика
мовленнєвої поведінки
|
РМ
|
|
24
|
1
|
Контрольне есе на тему “Грубість –
духовна слабкість чи демонстрування сили?” (або на іншу тему, визначену
вчителем)
|
ОЗ,
РМ
|
|
25
|
1
|
Орфоепічна
норма
Орфоепічна помилка.
Милозвучність. Чергування у-в, і-й
як засіб милозвучності
|
ВНМ
|
|
26
|
1
|
Основні правила вимови
голосних звуків
|
ВНМ
|
|
27
|
1
|
Основні правила вимови
приголосних звуків
|
ВНМ
|
|
28
|
1
|
Наголос. Основні
правила наголошування слів
|
ВНМ
|
|
29
|
1
|
Варіантне наголошування
слів. Словорозрізнювальний, форморозрізнювальний і діалектний наголоси
|
ВНМ
|
|
30
|
1
|
КР №2. Орфоепічна норма (тест)
|
ОЗ
|
|
31
|
1
|
Орфографічна
норма
Орфограма. Орфографічна
помилка. Принципи української орфографії
|
ВНМ
|
|
32
|
1
|
Контрольне есе на тему “Наголос – душа
клова” (або на іншу тему, визначену вчителем)
|
ОЗ,
РМ
|
|
33
|
1
|
Ненаголошені е, и в корені слова
|
ВНМ
|
|
34
|
1
|
Апостроф. Повторення
вивченого в І семестрі
|
ВНМ
|
|
ІІ
семестр
|
||||
35
|
1
|
Позначення м’якості
приголосних
|
ВНМ
|
|
36
|
1
|
Чергування голосних і
приголосних звуків. Зміни приголосних при збігові їх у процесі словотворення
|
ВНМ
|
|
37
|
1
|
Спрощення приголосних
|
ВНМ
|
|
38
|
1
|
Подвоєні літери
(внаслідок подовження)
|
ВНМ
|
|
39
|
1
|
Подвоєні літери
(внаслідок збігу)
|
ВНМ
|
|
40
|
1
|
Правопис префіксів
|
ВНМ
|
|
41
|
1
|
Правопис суфіксів
|
ВНМ
|
|
42
|
1
|
Уживання великої літери
|
ВНМ
|
|
43
|
1
|
Велика літера й лапки у
власних назвах
|
ВНМ
|
|
44
|
1
|
Правила перенесення
слів із рядка в рядок
|
ВНМ
|
|
45
|
1
|
Графічні скорочення. Контрольне
есе про явище природи, що викликає найбільше захоплення й здивування
|
ВНМ,
ОЗ,РМ
|
|
46
|
1
|
Написання складних слів
разом, окремо, з дефісом
|
ВНМ
|
|
47
|
1
|
Написання слів
іншомовного походження. Правило “дев’ятки”
|
ВНМ
|
|
48
|
1
|
Складні випадки
написання прізвищ
|
ВНМ
|
|
49
|
1
|
Складні випадки
написання географічних назв. Читання тексту мовчки
|
ВНМ,
РМ
|
|
50
|
1
|
Розрізнення
прислівників і співзвучних сполук
|
ВНМ
|
|
51
|
1
|
Написання не, ні з різними частинами мови
|
ВНМ
|
|
52
|
1
|
КР №3. Орфографічна норма (тест)
|
ОЗ
|
|
53
|
1
|
Морфологічна
норма
Морфологічна норма.
Морфологічна помилка
|
ВНМ
|
|
54
|
1
|
Іменник. Рід іменника. Паралельні
родові форми іменника
|
ВНМ
|
|
55
|
1
|
Число іменника
|
ВНМ
|
|
56
|
1
|
Іменники, що мають лише
форму однини або множини
|
ВНМ
|
|
57
|
1
|
Контрольне есе на тему “Ціна
недбалості”, “Мій вибір – здоровий спосіб життя” (або на іншу тему, визначену
вчителем)
|
ОЗ, РМ
|
|
58
|
1
|
Складні випадки
відмінювання іменників І і ІІ відміни
|
ВНМ
|
|
59
|
1
|
Складні випадки
відмінювання іменників ІІІ і ІV відмін
|
ВНМ
|
|
60
|
1
|
Закінчення -у (-ю), -а, (-я) в іменниках родового
відмінка однини чоловічого роду
|
ВНМ
|
|
61
|
1
|
Особливості кличного відмінка
|
ВНМ
|
|
62
|
1
|
Творення й відмінювання
імен по батькові
|
ВНМ
|
|
63
|
1
|
Творення й відмінювання
імен по батькові (тренування).
Усний переказ тексту
|
ВНМ,
РМ
|
|
64
|
1
|
КР №4. Морфологічна норма (тест)
|
ОЗ
|
|
65
|
1
|
Практична
риторика
Суперечка як вид комунікації.
Різновиди суперечки
|
РМ
|
|
66
|
1
|
Правила ведення
суперечки
|
РМ
|
|
67
|
1
|
Теза й аргументи
|
РМ
|
|
68
|
1
|
Контрольне есе за змістом висловів
народної мудрості (за вибором учителя)
|
ОЗ,
РМ
|
|
69
|
1
|
Полемічні прийоми
|
РМ
|
|
70
|
1
|
Мистецтво відповідати
на запитання.
Повторення вивченого в
ІІ семестрі
|
РМ,
ПУМ
|
ВНМ
– вивчення нового матеріалу;
ОЗ
– облік знань (контрольна робота);
ПУМ
– повторення й узагальнення вивченого матеріалу;
РМ
– розвиток мовлення.
ОРІЄНТОВНИЙ
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
10 КЛАС
(рівень
стандарту)
(2018 рік)
№
з/п
|
К-сть
годин
|
Дата
|
Тема
уроку
|
Тип
уроку
|
І
семестр
|
||||
1
|
1
|
Вступ
Реалістична
українська проза
Українська література
др. пол. ХІХ ст. у контексті розвитку тодішнього суспільства, культури,
мистецтва. Особливості реалістичної прози
|
ВНМ[i]
|
|
2
|
1
|
Іван
Нечуй-Левицький.
Творчість і життя письменника як новий імпульс української літератури
|
ВНМ
|
|
3
|
1
|
“Кайдашева
сім’я”
І. Нечуя-Левицького – соціально-побутова повість-хроніка.
ТЛ: соціально-побутова
повість
|
ВНМ
|
|
4
|
1
|
Реалізм повісті І.
Нечуя-Левицького “Кайдашева сім’я”. Актуальність проблеми батьків і дітей.
ТЛ: реалізм (поглиблено)
|
ВНМ
|
|
5
|
1
|
Колоритні людські
характери в повісті І. Нечуя-Левицького “Кайдашева сім’я”. Ствердження
цінностей національної етики засобами комічного.
ТЛ: засоби змалювання
комічного
|
ВНМ
|
|
6
|
1
|
Панас
Мирний.
Життєвий і творчий шлях письменника
|
ВНМ
|
|
7
|
1
|
“Хіба
ревуть воли, як ясла повні?” Панаса Мирного та Івана Білика – перший
український соціально-психологічний роман.
ТЛ:
соціально-психологічний роман
|
ВНМ
|
|
8
|
1
|
Широта представлення
народного життя в романі Панаса Мирного та Івана Білика “Хіба ревуть воли, як
ясла повні?”
|
ВНМ
|
|
9
|
1
|
Шлях Ничипора
Варениченка: від правдошукача до розбійництва
|
ВНМ
|
|
10
|
1
|
Жіночі образи в романі
“Хіба ревуть воли, як ясла повні?” Ствердження народних поглядів на духовне
здоров’я людини
|
ВНМ
|
|
11
|
1
|
КР №1. Творчість Івана
Нечуя-Левицького та Панаса Мирного (тест)
|
ОЗ
|
|
12
|
1
|
“Театр
корифеїв”
Розвиток драматургії.
Від аматорських гуртків до “театру корифеїв”. Популярність “театру корифеїв”
|
ВНМ
|
|
13
|
1
|
Іван
Карпенко-Карий.
Життєвий і творчий шлях митця, світогляд, багатогранність діяльності,
новаторство
|
ВНМ
|
|
14
|
1
|
Комедія “Мартин Боруля”, її сценічна історія.
Дворянство як міф про краще життя
|
ВНМ
|
|
15
|
1
|
Підміна особистісних
етичних цінностей становою належністю в комедії І. Карпенка-Карого “Мартин
Боруля”. ТЛ: комедія
|
ВНМ
|
|
16-17
|
2
|
КР №2. Творчість Івана
Карпенка-Карого (твір)
|
ОЗ,
РМ
|
|
18
|
1
|
Урок позакласного
читання
|
ПЧ
|
|
19
|
1
|
Титан
духу і думки
Іван
Франко
– письменник, учений, громадський діяч. Багатогранність діяльності
письменника
|
ВНМ
|
|
20
|
1
|
Відродження; символ вічної
жіночності, материнства, краси в сонеті І. Франка “Сикстинська мадонна”.
ТЛ:
сонет
|
ВНМ
|
|
21
|
1
|
Франкова концепція
поступу людства, вираження незламного оптимізму в поезії І. Франка “Гімн”.
ТЛ:
гімн
|
ВНМ
|
|
22
|
1
|
Поетична збірка І.
Франка “Зів’яле листя”. Любовні мотиви в поезіях “Ой ти, дівчино, з горіха зерня” і “Чого являєшся мені...”
|
ВНМ
|
|
23
|
1
|
Виразне читання поезій
І. Франка (напам’ять)
|
ВЧ
|
|
24
|
1
|
Філософська поезія І.
Франка. Драматизм людських стосунків у “Легенді
про вічне життя”
ТЛ:
філософська
поезія
|
ВНМ
|
|
25
|
1
|
Поема “Мойсей” – вершинний твір І. Франка. Проблематика
твору.
ТЛ: терцини
|
ВНМ
|
|
26
|
1
|
Характеристика героїв
поеми І. Франка “Мойсей”. Пролог до поеми – заповіт українському народові
|
ВНМ
|
|
27
|
1
|
Проза І. Франка. Жіноча
доля в новелі І. Франка “Сойчине
крило”.
ТЛ: поняття про модернізм
|
ВНМ
|
|
28
|
1
|
Образ героя-адресата в
новелі І. Франка “Сойчине крило” – уособлення боротьби між “естетикою” і
“живим чоловіком”. Значення творчості І. Франка
|
ВНМ
|
|
29
|
1
|
КР №3. Творчість Івана Франка
(тест)
|
ОЗ
|
|
30
|
1
|
Модерна
українська проза
Основні риси
українського прозового модернізму
|
ВНМ
|
|
31
|
1
|
Михайло
Коцюбинський.
Життя і творчість, гуманізм світогляду письменника
|
ВНМ
|
|
32
|
1
|
Психологічна новела М.
Коцюбинського “Intermezzo” з
жанровими ознаками “поезії в прозі”. Автобіографічна основа новели.
ТЛ: психологічна новела,
“поезія в прозі”
|
ВНМ
|
|
33
|
1
|
Символічні образи в
новелі М. Коцюбинського “Intermezzo”. Проблеми душевної рівноваги. Поетика
імпресіонізму.
ТЛ: імпресіонізм
|
ВНМ
|
|
34
|
1
|
Повторення вивченого
матеріалу в І семестрі (вікторина)
|
ПУМ
|
|
ІІ
семестр
|
||||
35
|
1
|
Трагічна доля Івана й
Марічки як наслідок суперечності між мрією і дійсністю в повісті М.
Коцюбинського “Тіні забутих предків”
|
ВНМ
|
|
36
|
1
|
Фольклорне тло в
повісті М. Коцюбинського “Тіні забутих предків”. Світ людини у зв’язку зі
світом природи. Образи й символи повісті
|
ВНМ
|
|
37-38
|
2
|
КР №4. Творчість Михайла
Коцюбинського (твір)
|
ОЗ,
РМ
|
|
39
|
1
|
Життя і творчість Ольги Кобилянської
|
ВНМ
|
|
40
|
1
|
Краса вільної душі й
аристократизм духу в новелі О. Кобилянської «Іmpromtu
phantasie». Автобіографізм твору
|
ВНМ
|
|
41
|
1
|
Образи жінок-інтелектуалок
у новелі О. Кобилянської «Valse melancolique»
|
ВНМ
|
|
42
|
1
|
Роль образу мелодії
вальсу у відтворенні внутрішнього світу героїнь новели О. Кобилянської «Valse melancolique».
Глибокий психологізм твору
|
ВНМ
|
|
43
|
1
|
Життя і творчість Василя Стефаника
|
ВНМ
|
|
44
|
1
|
Психологічне розкриття
теми еміграції в новелі В. Стефаника “Камінний хрест”. Історична основа твору, його
сюжетно-композиційні особливості
|
ВНМ
|
|
45
|
1
|
Драматизм конфлікту,
емоційна загостреність новели В.
Стефаника “Камінний хрест”. Багатозначність символічних образів.
ТЛ: експресіонізм
|
ВНМ
|
|
46
|
1
|
Урок позакласного
читання
|
ПЧ
|
|
47
|
1
|
Життя і творчість Володимира Винниченка. Винниченко-художник
|
ВНМ
|
|
48
|
1
|
Поєднання реалістичного
змалювання дійсності та філософського підтексту в новелі В. Винниченка “Момент”
|
ВНМ
|
|
49
|
1
|
Образ панни – утілення
ідеї вічної жіночності й краси в новелі В. Винниченка “Момент”. Імпресіонізм
твору
|
ВНМ
|
|
50
|
1
|
КР №5. Творчість Ольги
Кобилянської, Василя Стефаника й Володимира Винниченка (тест)
|
ОЗ
|
|
51
|
1
|
Образне
слово поетичного модернізму
Альманах “З-над хмар і
з долин”. Угруповання “Молода муза”. “Нова” драма на межі століть
|
ВНМ
|
|
52
|
1
|
Життєвий і творчий шлях
Лесі Українки
|
ВНМ
|
|
53
|
1
|
“Contra
spem spero!”
Лесі Українки як світоглядна декларація сильної, вольової особистості.
Символічність, романтичні образи, прийом контрасту. Призначення поета й
поезії у вірші “Слово, чому ти не
твердая криця...”
ТЛ: неоромантизм
|
ВНМ
|
|
54
|
1
|
Відданість своїм мріям,
наполегливе прагнення до мети у вірші Лесі Українки “Мріє, не зрадь”. Зображення повені людських почуттів у вірші “Стояла я і слухала весну...”
|
ВНМ
|
|
55
|
1
|
Виразне читання поезій
Лесі Українки (напам’ять)
|
ВЧ
|
|
56
|
1
|
Драма Лесі Українки “Лісова пісня”, її
фольклорно-міфологічна основа.
ТЛ: драма-феєрія
|
ВНМ
|
|
57
|
1
|
Символічність образів
Мавки й дядька Лева – уособлення духовності й краси. Мати Лукаша й Килини –
антиподи головній героїні Мавці в драмі-феєрії Лесі Українки “Лісова пісня”.
Симбіоз духовності і прагматизму в образі Лукаша
|
ВНМ
|
|
58
|
1
|
Природа і людина в
драмі-феєрії Лесі Українки “Лісова пісня”. Конфлікт між буденним життям і
високими пориваннями особистості, дійсністю і мрією. Художні особливості
драми-феєрії
|
ВНМ
|
|
59
|
1
|
Життя і творчість Миколи Вороного, багатогранна
діяльність поета. Творчість М. Вороного – перша декларація ідей і форм
символізму
ТЛ: символізм
|
ВНМ
|
|
60
|
1
|
Єдність краси природи і
мистецтва, образотворчі засоби в поезії М. Вороного “Блакитна Панна”. Жіночий образ як сюжетний центр символістського
твору “Інфанта”. Мотив самотності
людини
|
ВНМ
|
|
61
|
1
|
Виразне читання поезій
Миколи Вороного (напам’ять)
|
ВЧ
|
|
62
|
1
|
Життя і творчість Олександра Олеся, світоглядні
переконання митця. Неоромантичні й символістські тенденції у вірші “З журбою радість обнялась...”
|
ВНМ
|
|
63
|
1
|
“Чари
ночі”
Олександра Олеся – перлина інтимної лірики. Мотив краси, кохання й молодості.
Експресивне висловлювання патріотичних почуттів у вірші “О слово рідне! Орле скутий!..”
|
ВНМ
|
|
64
|
1
|
Виразне читання поезій
Олександра Олеся (напам’ять)
|
ВЧ
|
|
65
|
1
|
Драматичний етюд Олександра Олеся “По дорозі в Казку”. Дорога в Казку – символ духовних поривань
до кращого життя.
ТЛ: драматичний етюд
|
ВНМ
|
|
66
|
1
|
КР №6. Творчість Лесі
Українки, Миколи Вороного, Олександра Олеся (тест)
|
ОЗ
|
|
67
|
1
|
Література рідного краю
(прозові твори)
|
ВНМ
|
|
68
|
1
|
Література рідного краю
(віршовані твори)
|
ВНМ
|
|
69
|
1
|
Повторення вивченого
матеріалу в ІІ семестрі (вікторина)
|
ПУМ
|
|
70
|
1
|
Підсумковий урок
|
ПУМ
|
ВНМ
– вивчення нового матеріалу;
ПЧ
– позакласне читання;
ОЗ
– облік знань (контрольна робота);
ПУМ
– повторення й узагальнення вивченого матеріалу;
РМ
– розвиток мовлення;
ВЧ
– виразне читання.