Календарно-тематичні плани


Олександр АВРАМЕНКО,
доцент Київського університету імені Бориса Грінченка

ОРІЄНТОВНИЙ КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

УКРАЇНСЬКА МОВА

10 КЛАС
(рівень стандарту)

(2018 рік)
з/п
К-сть
годин
Дата
Тема уроку
Тип
уроку
І семестр

1

1

Вступ
Лексикографія. Сучасні лексикографічні джерела: словники, довідкова література. Довідкові медіаресурси

ВНМ[i]
2
1

Основні типи словників
ВНМ


3


1

Поняття норми
в сучасній українській літературній мові
Мовна норма. Нормативне й ненормативне мовлення. Типи норм


ВНМ

4

1

Лексична норма
Лексичне значення слова. Лексична помилка. Слово і контекст

ВНМ
5
1

Слова власне українські й запозичені. Виправдані й небажані запозичення
ВНМ
6
1

Лексичні та фразеологічні синоніми, антоніми. Синонімічне багатство мови
ВНМ
7
1

Пароніми. Запобігання помилкам у вживанні паронімів
ВНМ
8
1

Порушення лексичної норми. Кальки з інших мов. Уживання слів у невластивому значенні
ВНМ
9
1

Основні групи фразеологізмів
ВНМ
10
1

Багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів
ВНМ
11
1

Утвердження лексичної норми в словниках української мови
ПУМ
12
1

Есе. Види есе, вимоги до його написання
РМ
13
1

КР №1. Лексикографія. Лексична норма (тест)
ОЗ

14

1

Практична риторика
Риторика як мистецтво. Роль риторики в сучасному світі

РМ
15
1

Мовленнєва ситуація. Елементи мовленнєвої ситуації
РМ
16
1

Особистість мовця. Риси гарного співрозмовника
РМ
17
1

Вимоги до оратора. Комунікативний стан мовця
РМ
18
1

Контакт з аудиторією. Види й цілі слухання
РМ
19
1

Моделювання аудиторії. Налагодження контакту з аудиторією
РМ
20
1

Підготовка тексту до виступу
РМ
21
1

Естетика тексту. Написання тексту для виступу
РМ
22
1

Ефективність мовлення. Мовленнєва подія. Мовленнєвий вчинок
РМ
23
1

Стратегія і тактика мовленнєвої поведінки
РМ

24

1

Контрольне есе на тему “Грубість – духовна слабкість чи демонстрування сили?” (або на іншу тему, визначену вчителем)

ОЗ,
РМ

25

1

Орфоепічна норма
Орфоепічна помилка. Милозвучність. Чергування у-в, і-й як засіб милозвучності

ВНМ
26
1

Основні правила вимови голосних звуків
ВНМ
27
1

Основні правила вимови приголосних звуків
ВНМ
28
1

Наголос. Основні правила наголошування слів
ВНМ
29
1

Варіантне наголошування слів. Словорозрізнювальний, форморозрізнювальний і діалектний наголоси
ВНМ
30
1

КР №2. Орфоепічна норма (тест)
ОЗ

31

1

Орфографічна норма
Орфограма. Орфографічна помилка. Принципи української орфографії

ВНМ
32
1

Контрольне есе на тему “Наголос – душа клова” (або на іншу тему, визначену вчителем)
ОЗ,
РМ
33
1

Ненаголошені е, и в корені слова
ВНМ
34
1

Апостроф. Повторення вивченого в І семестрі
ВНМ
ІІ семестр
35
1

Позначення м’якості приголосних
ВНМ
36
1

Чергування голосних і приголосних звуків. Зміни приголосних при збігові їх у процесі словотворення
ВНМ
37
1

Спрощення приголосних
ВНМ
38
1

Подвоєні літери (внаслідок подовження)
ВНМ
39
1

Подвоєні літери (внаслідок збігу)
ВНМ
40
1

Правопис префіксів
ВНМ
41
1

Правопис суфіксів
ВНМ
42
1

Уживання великої літери
ВНМ
43
1

Велика літера й лапки у власних назвах
ВНМ
44
1

Правила перенесення слів із рядка в рядок
ВНМ
45
1

Графічні скорочення. Контрольне есе про явище природи, що викликає найбільше захоплення й здивування
ВНМ,
ОЗ,РМ
46
1

Написання складних слів разом, окремо, з дефісом
ВНМ
47
1

Написання слів іншомовного походження. Правило “дев’ятки”
ВНМ
48
1

Складні випадки написання прізвищ
ВНМ
49
1

Складні випадки написання географічних назв. Читання тексту мовчки
ВНМ,
РМ
50
1

Розрізнення прислівників і співзвучних сполук
ВНМ
51
1

Написання не, ні з різними частинами мови
ВНМ
52
1

КР №3. Орфографічна норма (тест)
ОЗ

53

1

Морфологічна норма
Морфологічна норма. Морфологічна помилка

ВНМ
54
1

Іменник. Рід іменника. Паралельні родові форми іменника
ВНМ
55
1

Число іменника
ВНМ
56
1

Іменники, що мають лише форму однини або множини
ВНМ

57

1

Контрольне есе на тему “Ціна недбалості”, “Мій вибір – здоровий спосіб життя” (або на іншу тему, визначену вчителем)

ОЗ, РМ
58
1

Складні випадки відмінювання іменників І і ІІ відміни
ВНМ
59
1

Складні випадки відмінювання іменників ІІІ і ІV відмін
ВНМ
60
1

Закінчення -у (-ю), -а, (-я) в іменниках родового відмінка однини чоловічого роду
ВНМ
61
1

Особливості кличного відмінка
ВНМ
62
1

Творення й відмінювання імен по батькові
ВНМ
63
1

Творення й відмінювання імен по батькові (тренування).
Усний переказ тексту
ВНМ,
РМ
64
1

КР №4. Морфологічна норма (тест)
ОЗ

65

1

Практична риторика
Суперечка як вид комунікації. Різновиди суперечки

РМ
66
1

Правила ведення суперечки
РМ
67
1

Теза й аргументи
РМ
68
1

Контрольне есе за змістом висловів народної мудрості (за вибором учителя)
ОЗ,
РМ
69
1

Полемічні прийоми
РМ
70
1

Мистецтво відповідати на запитання.
Повторення вивченого в ІІ семестрі
РМ,
ПУМ




[i] Скорочення:
ВНМ – вивчення нового матеріалу;
ОЗ – облік знань (контрольна робота);
ПУМ – повторення й узагальнення вивченого матеріалу;
РМ – розвиток мовлення.


ОРІЄНТОВНИЙ КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

10 КЛАС
(рівень стандарту)

(2018 рік)
з/п
К-сть
годин
Дата
Тема уроку
Тип
уроку
І семестр


1


1

Вступ
Реалістична українська проза
Українська література др. пол. ХІХ ст. у контексті розвитку тодішнього суспільства, культури, мистецтва. Особливості реалістичної прози


ВНМ[i]
2
1

Іван Нечуй-Левицький. Творчість і життя письменника як новий імпульс української літератури
ВНМ

3

1

“Кайдашева сім’я” І. Нечуя-Левицького – соціально-побутова повість-хроніка.
ТЛ: соціально-побутова повість

ВНМ

4

1

Реалізм повісті І. Нечуя-Левицького “Кайдашева сім’я”. Актуальність проблеми батьків і дітей.
ТЛ: реалізм (поглиблено)

ВНМ

5

1

Колоритні людські характери в повісті І. Нечуя-Левицького “Кайдашева сім’я”. Ствердження цінностей національної етики засобами комічного.
ТЛ: засоби змалювання комічного

ВНМ
6
1

Панас Мирний. Життєвий і творчий шлях письменника
ВНМ

7

1

“Хіба ревуть воли, як ясла повні?” Панаса Мирного та Івана Білика – перший український соціально-психологічний роман.
ТЛ: соціально-психологічний роман

ВНМ

8

1

Широта представлення народного життя в романі Панаса Мирного та Івана Білика “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”

ВНМ
9
1

Шлях Ничипора Варениченка: від правдошукача до розбійництва
ВНМ

10

1

Жіночі образи в романі “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” Ствердження народних поглядів на духовне здоров’я людини

ВНМ
11
1

КР №1. Творчість Івана Нечуя-Левицького та Панаса Мирного (тест)
ОЗ

12

1

“Театр корифеїв”
Розвиток драматургії. Від аматорських гуртків до “театру корифеїв”. Популярність “театру корифеїв”

ВНМ
13
1

Іван Карпенко-Карий. Життєвий і творчий шлях митця, світогляд, багатогранність діяльності, новаторство
ВНМ
14
1

Комедія “Мартин Боруля”, її сценічна історія. Дворянство як міф про краще життя
ВНМ

15

1

Підміна особистісних етичних цінностей становою належністю в комедії І. Карпенка-Карого “Мартин Боруля”. ТЛ: комедія

ВНМ
16-17
2

КР №2. Творчість Івана Карпенка-Карого (твір)
ОЗ,
РМ
18
1

Урок позакласного читання
ПЧ

19

1

Титан духу і думки
Іван Франко – письменник, учений, громадський діяч. Багатогранність діяльності письменника

ВНМ
20

1

Відродження; символ вічної жіночності, материнства, краси в сонеті І. Франка “Сикстинська мадонна”.
ТЛ: сонет

ВНМ

21

1

Франкова концепція поступу людства, вираження незламного оптимізму в поезії І. Франка “Гімн”.
ТЛ: гімн

ВНМ

22

1

Поетична збірка І. Франка “Зів’яле листя”. Любовні мотиви в поезіях “Ой ти, дівчино, з горіха зерня” і “Чого являєшся мені...”

ВНМ
23
1

Виразне читання поезій І. Франка (напам’ять)
ВЧ

24

1

Філософська поезія І. Франка. Драматизм людських стосунків у “Легенді про вічне життя”
ТЛ: філософська поезія

ВНМ
25

1

Поема “Мойсей” – вершинний твір І. Франка. Проблематика твору.
ТЛ: терцини

ВНМ
26
1

Характеристика героїв поеми І. Франка “Мойсей”. Пролог до поеми – заповіт українському народові
ВНМ

27

1

Проза І. Франка. Жіноча доля в новелі І. Франка “Сойчине крило”.
ТЛ: поняття про модернізм

ВНМ

28

1

Образ героя-адресата в новелі І. Франка “Сойчине крило” – уособлення боротьби між “естетикою” і “живим чоловіком”. Значення творчості І. Франка

ВНМ
29
1

КР №3. Творчість Івана Франка (тест)
ОЗ

30

1

Модерна українська проза
Основні риси українського прозового модернізму

ВНМ
31
1

Михайло Коцюбинський. Життя і творчість, гуманізм світогляду письменника
ВНМ

32

1

Психологічна новела М. Коцюбинського “Intermezzo” з жанровими ознаками “поезії в прозі”. Автобіографічна основа новели.
ТЛ: психологічна новела, “поезія в прозі”

ВНМ

33

1

Символічні образи в новелі М. Коцюбинського “Intermezzo”. Проблеми душевної рівноваги. Поетика імпресіонізму.
ТЛ: імпресіонізм

ВНМ
34
1

Повторення вивченого матеріалу в І семестрі (вікторина)
ПУМ
ІІ семестр
35

1

Трагічна доля Івана й Марічки як наслідок суперечності між мрією і дійсністю в повісті М. Коцюбинського “Тіні забутих предків”

ВНМ
36

1

Фольклорне тло в повісті М. Коцюбинського “Тіні забутих предків”. Світ людини у зв’язку зі світом природи. Образи й символи повісті

ВНМ
37-38
2

КР №4. Творчість Михайла Коцюбинського (твір)
ОЗ,
РМ
39
1

Життя і творчість Ольги Кобилянської
ВНМ

40

1

Краса вільної душі й аристократизм духу в новелі             О. Кобилянської «Іmpromtu phantasie». Автобіографізм твору

ВНМ
41
1

Образи жінок-інтелектуалок у новелі О. Кобилянської «Valse melancolique»
ВНМ

42

1

Роль образу мелодії вальсу у відтворенні внутрішнього світу героїнь новели О. Кобилянської «Valse melancolique». Глибокий психологізм твору

ВНМ
43
1

Життя і творчість Василя Стефаника
ВНМ

44

1

Психологічне розкриття теми еміграції в новелі                 В. Стефаника “Камінний хрест”. Історична основа твору, його сюжетно-композиційні особливості

ВНМ

45

1

Драматизм конфлікту, емоційна загостреність новели       В. Стефаника “Камінний хрест”. Багатозначність символічних образів.
ТЛ: експресіонізм

ВНМ
46
1

Урок позакласного читання
ПЧ
47
1

Життя і творчість Володимира Винниченка. Винниченко-художник
ВНМ

48

1

Поєднання реалістичного змалювання дійсності та філософського підтексту в новелі В. Винниченка “Момент”

ВНМ
49
1

Образ панни – утілення ідеї вічної жіночності й краси в новелі В. Винниченка “Момент”. Імпресіонізм твору
ВНМ
50
1

КР №5. Творчість Ольги Кобилянської, Василя Стефаника й Володимира Винниченка (тест)
ОЗ

51

1

Образне слово поетичного модернізму
Альманах “З-над хмар і з долин”. Угруповання “Молода муза”. “Нова” драма на межі століть

ВНМ
52
1

Життєвий і творчий шлях Лесі Українки
ВНМ


53


1

“Contra spem spero!” Лесі Українки як світоглядна декларація сильної, вольової особистості. Символічність, романтичні образи, прийом контрасту. Призначення поета й поезії у вірші “Слово, чому ти не твердая криця...”
ТЛ: неоромантизм


ВНМ

54

1

Відданість своїм мріям, наполегливе прагнення до мети у вірші Лесі Українки “Мріє, не зрадь”. Зображення повені людських почуттів у вірші “Стояла я і слухала весну...”

ВНМ
55
1

Виразне читання поезій Лесі Українки (напам’ять)
ВЧ
56

1

Драма Лесі Українки “Лісова пісня”, її фольклорно-міфологічна основа.
ТЛ: драма-феєрія

ВНМ


57


1

Символічність образів Мавки й дядька Лева – уособлення духовності й краси. Мати Лукаша й Килини – антиподи головній героїні Мавці в драмі-феєрії Лесі Українки “Лісова пісня”. Симбіоз духовності і прагматизму в образі Лукаша


ВНМ

58

1

Природа і людина в драмі-феєрії Лесі Українки “Лісова пісня”. Конфлікт між буденним життям і високими пориваннями особистості, дійсністю і мрією. Художні особливості драми-феєрії

ВНМ

59

1

Життя і творчість Миколи Вороного, багатогранна діяльність поета. Творчість М. Вороного – перша декларація ідей і форм символізму
ТЛ: символізм

ВНМ

60

1

Єдність краси природи і мистецтва, образотворчі засоби в поезії М. Вороного “Блакитна Панна”. Жіночий образ як сюжетний центр символістського твору “Інфанта”. Мотив самотності людини

ВНМ
61
1

Виразне читання поезій Миколи Вороного (напам’ять)
ВЧ

62

1

Життя і творчість Олександра Олеся, світоглядні переконання митця. Неоромантичні й символістські тенденції у вірші “З журбою радість обнялась...”

ВНМ

63

1

“Чари ночі” Олександра Олеся – перлина інтимної лірики. Мотив краси, кохання й молодості. Експресивне висловлювання патріотичних почуттів у вірші “О слово рідне! Орле скутий!..”

ВНМ
64
1

Виразне читання поезій Олександра Олеся (напам’ять)
ВЧ

65

1

Драматичний етюд Олександра Олеся “По дорозі в Казку”. Дорога в Казку – символ духовних поривань до кращого життя.
ТЛ: драматичний етюд

ВНМ
66
1

КР №6. Творчість Лесі Українки, Миколи Вороного, Олександра Олеся (тест)
ОЗ
67
1

Література рідного краю (прозові твори)
ВНМ
68
1

Література рідного краю (віршовані твори)
ВНМ
69
1

Повторення вивченого матеріалу в ІІ семестрі (вікторина)
ПУМ
70
1

Підсумковий урок
ПУМ





[i] Скорочення:
ВНМ – вивчення нового матеріалу;
ПЧ – позакласне читання;
ОЗ – облік знань (контрольна робота);
ПУМ – повторення й узагальнення вивченого матеріалу;
РМ – розвиток мовлення;
ВЧ – виразне читання.